tisdag 27 januari 2009

Världspremiär!

Låt mig presentera en irländsk frihetssång som utspelar sig på 1000-talet, skriven i Sävsjö -Småland-Sverige på 2000-talet. Tänk vad världen ändå är liten. Tidsåldrar och kulturer flyter samman i det som vi kallar cyberrymden. Lee Maguire är smed i 1000-talets Irland när han blir bortrövad av "The horrible norsemen" (Vikingar), förd till norden och såld som träl med det nya namnet "Fulner". Återstoden av sitt liv drömmer han om att en gång få återse sitt Irland och sin älskade Mariah och slutligen få delta i kampen mot vikingarna genom att smida tusen svärd. Magnus Barfot var den sista vikingahövdingen som stupade på Irland år 1103 men det nordiska väldet över Dublin skulle bestå till 1171 och då var Lee för länge sedan död. Irländarna fick dock framledes underkasta sig det engelska kungariket. Egentlig självständighet fick man inte förrän 1949 så det tog ju ett tag.

Ljudversionen nedan är på engelska med en väldigt konstig irländsk/skotsk accent imitation uppblandad med småländsk svengelska. Kan det bli mer mångkulturellt? Här följer den svenska texten, men jag varnar er som är känsliga för det är en blodig historia.

LEGENDEN OM LEE MAGUIRE

Mitt namn är Lee Maguire och jag är såld som slav

på morgonen så kom de helt plötsligt från vårt hav

Tusen hemska nordmän som tog vad de ville ha

de plundrade och brände allt innan de gav sig av

Hemma var jag aktad som en stark och skicklig smed

en god och lydig kristen men nu är det slut med det

Familjen den är splittrad, blott minnet har jag kvar

av min älskade och mina barn och den jag en gång var

Min herre heter Knut hans egendom jag är

han gav mig namnet Fulner och han kallar mig för träl

Det är en elak herre, sanna mina ord

med piskan tvingar han mig hacka i hans magra jord

Säg mig Gud vad har jag gjort, i vad består min synd?

hellre tog jag ödets lott att vara döv och blind

Än att gå här som en främling och hunsas likt ett svin

medan herren knut förlustar sig med kvinnor mjöd och vin

Jag längtar hem till Irland, bort från is och snö

till de gröna kullarna, till min karga vackra ö

och min älskade Mariah, så mjuk och varm och rund

om jag din barm fick hålla om! Blott för en kort sekund!

Men en dag så ska vi resa oss mot vikingarnas här

och smeden Lee Maguire ska smida tusen svärd

Hedningarnas rike ska dränkas i sitt blod

aldrig mer så ska vi hunsas till att hacka deras jord!


3 kommentarer:

Skogsviola sa...

Vilka begåvade barn man har!! Lycka till med låten och hela framträdandet!

Anonym sa...

Tycker dialekten låter mer som Stellan Skarsgårds ryske u-båtskapten i "Jakten på röd Oktober". Ska bli trevligt att uppleva den live.
Nu går det bra att ta del av mina visdomar presenterade i bloggformat. http://dannedizel.blogspot.com/
Läs och njut....
/Daniel

Mattias Linder sa...

Jaså du har kommit ut nu också. Välkommen gubbe men det tog lite tid!