torsdag 12 februari 2009

Grattis Tintin!


I januari fyllde den anspråkslöse journalisten Tintin 80 år och med det här inlägget vill jag passa på att framföra en hyllning till denna figur som betytt väldigt mycket för mig. Som liten älskade jag Tintin och än idag drabbas jag då och då av längtan att få sluka ett album. Idag betyder en stunds Tintinläsning avkoppling och trygghet. I min barndom gav mig Tintin allt jag behövde. Därhemma på sängen i pojkrummet fick jag resa runt hela världen genom hans äventyr. Äventyren har en otrolig dramatik samtidigt som de är bildande vad gäller geografi, historia, politik och religion, egentligen allt som har med livet att göra. Ja, utom kvinnor och kärlek möjligtvis, men på den tiden var ju inte sånt det viktigaste i livet. Tack vare Tintin har jag fått resa till månen, tagit mig igenom Himalayas bergmassiv och träffat snömannen, besökt inkafolket i Peru, opiumbarer i Shanghai, kämpat sida vid sida med gerillarörelser i sydamerika, varit nära jordens undergång i norra ishavet mm. Äventyren och flykten in i en annan värld var det som främst lockade mig som barn. Idag är humorn kanske den största behållningen, främst tack vare den burleske kapten Haddock och den lomhörde och förvirrade proffessor Kalkyl som med sina repliker och slapstick ständigt roar mitt sinne.

Låt mig få avsluta med några ord som seriens skapare Herge fällt som jag själv är beredd att skriva under på;




"Jag tecknar för barnet jag en gång var och som jag fortfarande är. Jag har accepterat att jag inte är felfri. Man slutar aldrig att utvecklas"


Grattis och tack Tintin för allt!


En annan som jubilerar i år är Charles Darwin. Bli inte förvånade om framtida blogginlägg kommer att skrivas i både Tintin och Charles anda.

4 kommentarer:

Skogsviola sa...

Det känns skönt för en öm moder att höra hur mycket du lärt av din barndoms smått maniska intresse för Tintin. Ibland blev det dock lite påfrestande, särskilt som du inte nöjde dig med att läsa utan också skulle ha Tintin på kasettband. Särskilt utmanande för tålamodet blev det under de dygnslånga resorna från Kalmar till Gällivare att lyssna till kapten Haddocks eder på högsta volym. Varför kom vi inte på att ge dig hörlurar?!

Skogsviola sa...

Nu kom jag på en grej till! Varför inte skriva en revy på tema Tintin och Darwin. Du verkar ju ha gott om utgångsmaterial!

Mattias Linder sa...

Har funderat lite smått åt någonting som innefattar deras andevärld. Kanske finns det något att bygga på här.

dannedizel sa...

Anfäkta och anamma, blötdjur och tångräkor! Haddocks haranger av svordomar är obetalbara.