torsdag 21 augusti 2008

Att skriva

Just nu pågår OS om det är någon som har märkt. Idrottare i elitskiktet känner till vikten av noggrann uppvärmning för att kunna maxprestera. Som bloggare är jag nu i uppvärmningsfasen. Skrivit har jag gjort ända sedan jag var liten men har aldrig haft kravet på mig att leverera något tänkvärt i korta tidsintervaller som ju en läsvärd blogg innebär.

Jag har alltid drömt om att skriva något storartat och för första gången har jag alltså chansen att nå ut till hela världen. En som redan har gjort det är Bruce Springsteen som jag nyligen träffade på Ullevi. Han har ju lyckats med att lyriskt beskriva sina hemtrakter så att de för oss lyssnare framstår som oerhört intressanta, närmast mytiska. I själva verket längtade han ju som tonåring bort därifrån liksom tonåringarna ofta gör där jag bor.

Som lokal revyförfattare har jag levererat en del miljöbeskrivningar av min hemort. I dessa sammanhang blir de dock gärna av det lätt ironiska slaget även om det kommer från hjärtat, jag älskar ju Sävsjö. Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag ändå inte få det till annat än parodi.

Vad blir min hemorts motsvarighet till "Jersey state line"?

"Sävsjö kommungränsen"?

Nej, det går bara inte. Så snälla hjälp mig! Ge mig tips på klassiska platser i Sävsjö att besjunga.

Vem är Sävsjös svar på spådamen Madame Marie?

Var finns vårt Little Eden?

En motsvarighet har jag dock själv kommit på. "Making love in the dirt at greasy lake" måste ju naturligtvis bli "Gräsare på Kalvaberget". Har aldrig själv fått uppleva detta eftersom jag inte bodde här som tonåring men jag har ju hört desto fler lätt skrytsamma historier om denna företeelse.

Nähä, nu är det nog dags att gå och stretcha lite. Snart går startskottet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Älskade progg-bloggare!
Kul att du också startat! Tips till revyn om Sävsjö-motsvarigheter till Springsteen är ju lite svårt för mig att komma med - men finns det verkligen inga överlevande proggare i Sävsjö? Det skulle vara trevligt att få träffa en sån på kulturhuset!
/Mor din

Mattias Linder sa...

Nej inte vad jag vet. Jag har då inte sett till någon sen Mikael Wiehe var här och spelade. Det fanns ett band här en gång som hette "Elda med kråkorna". Kan tänka mig att dom hade vissa proggambitioner. Om någon från det bandet läser detta kanske vi kan få ett svar?

Anonym sa...

Är det bara förbehållet tonåringar att göka på Kalvaberget?
Broder Daniel

Mattias Linder sa...

Ja självklart. Kalvaberget är till för ungdomarna. Medelålders män och kvinnor får hålla till nån annanstans. Förslagsvis sanatorieskogen. Där kan man snabbt ta in på hotellrum ifall man tröttnar på barr i skrevet.

Anonym sa...

Okej, då vet man vad som gäller, får väl sätta upp en skylt för säkerhets skull.
Broder Daniel