onsdag 5 november 2008

God bless America!

Dessa ord är du tvungen att avsluta varje tal med om du ska ha någon som helst chans att bli amerikansk president. USA har fått sin första svarta president och alla vi som lever nu får vara med om något historiskt. Frågan om guds existens är i och för sig inte besvarad ännu. Men om det skulle vara så att han existerar så känns det som att han efter åtta års slummer har vaknat till och faktiskt på riktigt välsignat Amerika.
Tack gode gud för att vi slipper ha en skjutgalen Texas-bo som världens mäktigaste man och tack gode gud för att en konservativ krigsveteran inte blev det!
Tack gode gud för att en högerkristen kreationist och islamofob inte blev vice-president med potentiell risk att bli president. Då hade religionskriget förmodligen eskalerat och harmageddon varit riktigt nära. En sak har jag dock gemensamt med Sarah Palin. Vi är båda "hockeyföräldrar" och jag hoppas verkligen inte att det kvalificerar mig till att bli presidentkandidat.
Tack gode gud för att Obama fått USA:s fattiga befolkning att tro på demokratin och att varje röst är lika viktig!

Nu inser ju alla att det inte är samma sak att regera som att kandidera. Smekmånaden är snart över och visionerna kommer att blekna en aning. Men visst känns det tillfredsställande att en man vars politiska bana startade med engagemang för medborgarrättsfrågor nu är president.

God bless America!

Om något år eller så drar den svenska valrörelsen igång. Skulle vara intressant att se om Göran Hägglund vågar ta steget fullt ut och efterlikna sina amerikanska kolleger med orden;

Gud välsigne Sverige!

Eller varför inte Stefan Gustavsson.

Gud välsigne Sävsjö (och Stockaryd)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fräckt att plita dit flaggan och på så sätt fixa en koppling till förra inlägget. How did you lyckas med that?

Instämmer i princip i rubbet idag.
Ingen debatt idag alltså...men är fortfarande diskussionssugen vad gårdagens ämne beträffar. Fick en del nya infallsvinklar i gårkväll när vår gemensamme vän (och din kollega på blåljushuset) hade filmafton. ÅTERKOMMER!
vännen Socrate

Mattias Linder sa...

Jag väntar likt björnen i sitt ide.

Sara sa...

själv tror jag att den nya presidenten kan hjälpa usa:s hemlösa med en stor Barack.

Anonym sa...

Frågan om "Guds existens" har ju fått sitt svar i ditt inlägg idag, min gode Velourman. Du tackar eller ber honom välsigna nåt, inte mindre än 6 gånger och det gör man väl inte med nåt man inte tror på eller nåt som inte finns?
Dessutom kunde ju dessa utrop, göra att du blev anklagad för att ljuga, om nu inte Gud finns? Och lögnare, det är du ju inte !!!

Tänk att frågan fick sitt svar genom din egen försorg ! SKÖNT!

Ska genast offentliggöra detta hos TT, Pravda och CNN så hela världen får veta. Kan nog få 2000:- av Aftonbladet oxå, för "månadens scoop".
säger tacksamme vännen Socrate

Mattias Linder sa...

Nja. Lögnare vill jag ju förstås inte kalla mig. Men nu finns det ju något som kallas retorik. I det här fallet handlar det kanske mest om att använda sig av den andra sidans retorik för att på så sätt belysa dess svagheter.
Nu är jag ju redan övertygad om att du redan hade förstått detta, käre Socrate, och kan ana en lätt ironi i ditt tonfall. Men jag kan försäkra dig om att jag ännu inte har fått frågan om guds existens besvarad och jag ser fortfarande fram emot dina infallsvinklar i ämnet.
Och enkrumilur! Kanske kan vi föra denna diskussionen i en stor barack tillsammans med Usa:s hemlösa. Till alla hungriga kan vi dela ut palestinsk sill (Abbas). Den avgående presidenten behöver inte vara med. Han kan dra nånstans långt ut i bushen...

Anonym sa...

Årets julsill "Palestinsk med smak av hummus".Det vore något det....
/Broder Daniel

Mattias Linder sa...

Låter som en spännande smakupplevelse. Får se till att fixa detta till julbordet.