fredag 7 november 2008

Utrymningsplan

Igår hände en lite smårolig sak på jobbet. För er som inte vet jobbar jag alltså som ambulanssjuksköterska och tiden mellan larmen tillbringar jag på räddningstjänsten i Sävsjö. Vi på ambulansen är landstingsanställda och landstinget hyr således våra lokaler av Sävsjö kommun. Igår fick min kollega, som av oss andra är utsedd till stationens miljö och säkerhetsombud, ett mail från en chef inom landstinget som har hand om miljö och säkerhetsfrågor (Fråga mig inte om chefens exakta titel. Det finns otroligt många slags chefer inom landstinget att hålla reda på). Hur som helst höll denne chef på att inventera alla arbetsplatser inom landstinget och ville av kollegan ha reda på hur det var ordnat med utrymningsplan och fasta brandposter på vår arbetsplats. Min lojala kollega skred genast till verket och kunde snabbt konstatera att brandstationen i Sävsjö saknar utrymningsplan! Och inte nog med detta, det saknas dessutom fasta brandposter. Kollegan skrev i sitt svar; "Fasta brandposter saknas men det finns ett stort urval av handbrandsläckare och övriga sorters mobila släckenheter"

Vet faktiskt inte om jag vågar gå till jobbet längre på grund av denna säkerhetsrisk men jag är otroligt tacksam över att landstinget nu har tagit tag i frågan. I väntan på åtgärder lägger jag in en bild som tips på hur en utrymningsplan kan se ut.


4 kommentarer:

Anonym sa...

HA HA HA HA !
Underbart! Vilken suverän historia
ur verkligheten - den brukar ju allt som oftast överträffa dikten.
Gissar att vår gemensamme vän "Åke Greene" kommer att åstadkomma en störtkul kommentar till detta...
Återkommer med tankar om kungahuset, royalism vs "republikanism" mm...
roade vännen Socrate

Anonym sa...

Nja kul o kul men en utrymningsplan vore inte fel på stationen i dessa besparningsdagar.
tyckte min Chef med bihang såg lite bleka ut i måndags kväll!
Tror bestämt att dom hade en hemlig utrymnings plan för snabbt avvek dom !!!!

Mattias Linder sa...

Ja, det kan nog stämma. Den som inte har någon moteld att komma med lägger nog hellre benen på ryggen. Förresten, har du nån träningsvärk än?

Anonym sa...

Ja det kan du skriva upp !!!!

Insåg kalla fakta igår.
Måste börja träna lite flitigare
=)

Kom inte ihåg att jaga boll med klubba gick så fort.....