måndag 17 november 2008

"Gud är en jättestor människa"


Tack vänner för alla lyckönskningar till giget och tack för tipset om tv-programmet "Annas eviga". Ämnet verkar intressera många av oss.
Har nu sett programmet på webben. Ämnet har jag ju intresserat mig för ett tag så jag kände väl igen det mesta av retoriken. Får nog hålla med herrar Sturmark och religionspsykologen att det är exkluderande att påstå att just "min" religion är den rätta och sanna och att det är just det som ger upphov till förtryck i religionens namn. Sen ska vi väl i rättvisans namn, Skogsviola, inte ensidigt beskylla kristendomen för att vara kvinnoförtryckande. Bibelns skapelseberättelse är ju också judendomens och till viss del också islams. Skulle även vilja upplysa religionspsykologen som tyckte att mobiltelefoni var ett mysterium att det mysteriet helt och hållet kan förklaras av fysikens lagar. Jag ber återigen att få hänvisa till Maxwells ekvationer från 1800-talet. Det handlar om elektromagnetisk strålning, även kallat radiovågor och i det här fallet mikrovågor. Så var det med det mysteriet käre religionspsykolog.

En annan kändis som brukar delta i såna här diskussioner är den numera omvände Göran Skytte. Han brukar ofta tala om hur självupptagen han var innan han blev frälst. Tänk jag tycker det är precis tvärtom! Förr i tiden bedrev han ju ganska intressant samhällskritisk journalistik. Men det enda han talar om nu för tiden är ju sig själv och sin omvändelse. Snacka om självupptagen!
Förresten tror jag att jag eventuellt nu har svaret gudsfrågan. Häromdagen resonerade sjuårige sonen lite om hur han trodde att allt i vår värld hade kommit till.
"-Pappa, jag tror att det är en jättestor människa som har satt dit alla hus och bilar ungefär som när jag leker med småbilarna på mitt rum".
En i mina öron en lika fantastisk skapelseberättelse som den i bibeln. Nu har jag nästan svar på allt.

6 kommentarer:

Skogsviola sa...

Du har rätt att bibelns skapelseberättelse finns även i judisk mytologi. Men det här med Adam och revbenet är inte den första varianten. I judisk mytologi finns också kvinnan Lilith, som sades vara Adams första hustru. Enligt den myten skapade Gud Adam och Lilith samtidigt i lera. Mariamyten och jungfrufödseln är väl dock enbart kristet påfund och den dubbla kvinnosynen madonna eller sköka har alltför länge varit ett hinder för kvinnans frigörelse.

Mattias Linder sa...

Vi kan väl sammanfatta det med Richard Dawkins ord; "Fria tänkande människor (läs kvinnor) är en styggelse för alla religioner".
Detta är du ju själv ett levande exempel på.

Skogsviola sa...

Tack för den komplimangen!

Anonym sa...

Först vill jag tacka för din mycket observanta iakttagelse att min "personlighetsmålning" gav intrycket att jag är en republikan.
Numera, sen vår lilla debatt om monarki-eller-ej började, vet jag faktiskt varken ut eller in. Pinsamt att det lyser igenom så tydligt. Dock är det nog ändå en del övervikt åt Chabo o Co.

Angående att "ha patent" på en viss religion håller jag fullständigt med dig. Om det nu handlar om "att tro" kan man ju för Konfucius inte säga att "jag har den enda rätta tron-alla andra är falska".
Din sons beskrivning av skapelsen tycker jag dock att ni kan ta patent på, för den "äger" i många stycken och känns så mjuk och go så den köper jag med hull-och-hår.

vännen Socrate

Mattias Linder sa...

Nej det går ju inte eftersom konfucianismen inte är en religion i den bemärkelsen. Den faller ju mer under kategorin österländsk filosofi. Ville mest bara ge ett exempel på att den gyllene regeln inte föddes med kristendomen vilket verkar vara en utbredd missuppfattning. Apropå tv-tips har nu mr Sturmark fått ett eget samtalsprogram i tv 8. Serien ska ta upp andlighet ur ett icke religiöst perspektiv. Har tyvärr inte kanalen men om du har den kanske du kan rapportera.

Anonym sa...

Tyvärr har jag inte kanal 8 heller och det sörjer jag lite, då de verkar ta ämnet livsåskådning på allvar, med ganska många program.

Att jag använde ordet "Konfucius" var mest en förvanskning av meningen "för Guds skull" . Och jag vet vad/vem/hur Konfucianismen är.

Herrar Waza och Kulla och jag snackade om våra diskussioner i går och kom väl inte längre än innan - vare sig med kungahuset eller Gud - men intressant med en till snubbe i sammanhanget. Ändå blir Waza sällan mållös ju.

Hörs när du återkommer...ska nog själv ta en liten bloggpaus snart.

vännen Soc