tisdag 11 november 2008

Standbyläge

Just nu är det lite sparsamt med bloggandet. Kan väl säga att jag har gått ner i standbyläge. Förutom jobb så är det bilaffärer,lammslakt, gitarrinköp och övning inför trubadurgig som just nu upptar min tid. Utöver detta fortgår alltjämt mina barns idrottande. Dessutom går ju en hel del av datortiden åt till att debattera med bloggvänner vilket är mycket berikande.

Men om ni mot förmodan inte kan få nog av mig så passar jag väl på att göra lite reklam då. Kom och ta en öl på fredag på lilla mathuset i Landsbro! Där spelar en ringrostig trubadur upp sina örhängen för alla som vill lyssna och även för dem som inte vill lyssna utan endast dricka öl.

Klicka på länken nedan för mer info:

http://www2.vetlanda.se/lillamathuset/main.asp?siteid=1&sidid=

Välkomna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Velourmannen! (...funderar lite på att, för att vara rationell, börja kalla dig "Pennis" - efter din bloggadress, för det är smidigare att skriva och lite skruvat...
...DOCK inte om du tycker det är löjligt.

Helt ok med en time out eller "stand by-läge" ibland - har själv haft ett par såna, när jag inte hunnit blogga pga all tid det tar att lägga livets pussel i övrigt.
Har kört den där idrottssvängen i många år och vet vilken tid det tar men även vilka fina stunder tillsammans med barnen och andra barn med föräldrar. Härligt!

Har just via länken på din blogg besökt Republikanska föreningens hemsida och där funnit många sakliga och klart vettiga argument mot monarkin. Ska begrunda lite och läsa lite mer på den sidan för att sedan återkomma med min syn på fenomenet. Kanske är jag omvänd då...man är ju'tte sämre än man kan ändra sig.
HA DE - skriver vännen Socrate

Mattias Linder sa...

Klart att det var väl ingen större machofaktor på det namnet men det är det ju inte på velourmannen heller, helt medvetet. Ser dock en viss risk att du ibland kommer att stava fel och glömma ett n och då blir det ju förstås lite mer suspekt. Du får kalla mig vad du vill men själv kommer jag fortsätta med det inarbetade varumärket Velourmannen. Vill du ha argument mot monarkin kan jag rekommendera Vilhelm Mobergs skrift; "Därför är jag republikan" som han skrev redan 1955. Det var hans knivskarpa formuleringar som slutligen övertygade mig i denna fråga. Som sagt ändrar sig gör man ju ständigt. Den tvärsäkre framstår oftast som obstinat. Men när det gäller monarkin är jag obeveklig i min småländska/norrländska tjurighet.

Ha det på dig själv! Önskar alltid lika ödmjuke Velourmannen.

Sara sa...

Jag kommer!
mvh hängiven syster och republikan

Mattias Linder sa...

Kul! Om jag får tid över kanske jag hinner skriva lite autografer. Vi ses!

Sara sa...

Attans. Thore blev ju sjuk och därför missade ditt största fan din spelning. Hoppas det gick bra!
Kram syster yster

Anonym sa...

Tittar in som snabbast. Hoppas giget i Landsbro gick fint. Vet inte om Åke Greene fått tag på dej, men hur som helst är det ett TV-program i afton lördag 15/11 19.00 TV2, ställer frågan "Behövs Gud?" . Tänkte genast på dej och bad Åke G. buda dej. Kan bli intressant.
Programmet heter "Annas eviga" .
Bl a Christer Sturmark deltar i snacket och då brukar det bli intressant.

I övrigt kan jag väl bara säga
LEV VÄL! vännen Socrate

Skogsviola sa...

Jag såg programmet "Annas eviga". Mycket intressant. Inte för att det fick mig att ändra trosuppfattning, snarare tvärtom. Där uppträdde en fundamentalistisk bibeltrogen kvinna, som sade sig ha mött Jesus. Jag blir alltid lika förvånad när jag hör sådana personer uttala sig med absolut tvärsäkerhet. Bibeln är ju en fantastisk sagobok. Den innehåller massor med intressanta myter som människor väljer att tolka betydelsen av. Men den är likafullt skapad av människor, liksom gudsbilden är det. Ta skapelseberättelsen t.ex. Alla kulturer har en skapelseberättelse. Men det är den kristna mansdominerade kulturen som valt att göra den kvinnliga skapelsen underordnad mannen. Och det har skett genom översättningar genom århundraden. Gud skapade människan. I översättningar har man valt att översätta människan med ordet man. Sedan gjorde man kvinnan till bärare av synden genom att hon först åt av kunskapens träd och "förförde" den stackars omedvetne Adam. När sen man uppfann myten om Jesus kunde man ju inte låta en syndig Eva föda Guds son. Utan då måste man hitta på jungfru Maria som var "ren", dvs inte hade "känt någon man"! Vem ängeln Gabriel var egentligen, talar man inte om i Bibeln, men med det namnet borde han ju i alla fall ha varit en man och kanske tom med pillesnopp?! Nej, läs Bibeln som fantastiskt intressant litteratur, men några gudsord lär det inte vara. I alla fall inte i min värld!