söndag 2 november 2008

Finns gud?

Är denna fråga intressant över huvud taget? Vissa hävdar att den inte är det och att den bör omdefinieras. Frågan bör istället vara; Behövs gud?
Jag tycker en sådan frågeställning är mer intressant på många plan och ställer pannan i betydligt djupare veck. Tänk om mänskligheten visste att gud inte fanns. Skulle jorden då rentav vara en bättre plats att leva på? Ytterligare följdfrågor lyder;

Behöver vi gud för att vara goda mot varandra?

Behöver vi gud för att kunna definiera en mening med livet?

Har funderat en del kring detta och hitills har jag inte funnit ett enda rationellt skäl till att gud behövs. Därmed inte sagt att han inte finns. Det skulle vara intressant att höra om era synpunkter på detta. Troende säger ju ofta att den som söker ska finna men det enda jag finner är fler frågor. Har måhända gud utsett mig till ateist?

10 kommentarer:

Skogsviola sa...

Detta tål att tänka på. Jag återkommer

Skogsviola sa...

Nu har jag funderat lite till. Gud och gudar är ju skapade av människor enligt min åsikt. Det tyder i så fall på att människor behöver gudar. Eller en enda GUD, som en del verkar anser vara tryggast. Därför tror jag att gud finns i människors föreställningsvärld därför att det annars är svårt att förklara verkligheten.

Mattias Linder sa...

Om jag har förstått dig rätt så menar du alltså att gud behövs som en förklaring för frågor som är alltför ofattbara? En slags bekvämlighetsstrategi med andra ord. Men vad är då förklaringen till människor som säger sig ha mött gud. Hallucinationer?

Skogsviola sa...

Bekvämlighetsstrategi tycker jag är ett bra ord. Jag tror inte det handlar om hallucinationer. När man väl har bestämt sig för vad man ska tro, kan man nog också bestämma sig för vad man ska uppleva.

Anonym sa...

Ja, eftersom jag åtminstone tidigare haft en ganska bergsäker tro men numera torde kallas Agostiker, alltså "en som varken vet ut eller in" angående Guds existens, så har jag ju en del tankar i ämnet.
En sak är i alla fall klar och det är att jag känner många som är lyckliga i sin tro och då tycker jag den är berättigad, oavsett Guds existens eller inte (så länge den inte skadar någon eller något)
En sak som talar FÖR Guds existens är den s.k. "intelligenta designen", alltså att det MÅSTE finnas en högre makt/intelligens, som skapat människan, djuren, växterna mm. pga. deras oerhört sinnrika och fantastiska konstruktion och funktion. Skulle en BigBang kunna orsaka detta? Inte i min värld!

Återkommer nog med fler diskussionstrådar.
vännen Socrate

Anonym sa...

...hittade i min jakt på bevis för Guds existens en ganska kul sida på Wikipedia.se
Kolla själv :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ignosticism
vännen Socrate

Mattias Linder sa...

Ignostiker. Intressant. Det kanske är det enklaste att kalla sig. Big bang i sig har ju inte orsakat sinnrika växter, det är klart. Men om man ser big bang som en del i en utvecklingskedja som vidare ger upphov till stjärnor och planeter där det på vissa uppstår liv som i sin tur utvecklas genom evolution ser man ju helt andra samband. I min värld så är evolution oerhört sinnrikt. Betydligt mer sinnrikt än att jorden skulle skapats på sex dagar som vissa på fullt allvar tror. Ser fram emot fler trådar och om det utvecklas till en debatt om intelligent design kontra evolution är jag redo att ta fighten. I den diskussionen ställs ju nämligen ursprungsfrågan på sin spets. Behövs gud?

Anonym sa...

För vårat bästa tror jag absolut att Gud behövs.
Själv tror jag dessutom ,känner en viss tilfredställelse med det.
men visst kan man fundera emellanåt.
Man måste ju fundera och grubbla.
Men om man en varm stjärnfri sommarnatt lägger sig på gräsmattan och tittar rakt ut i rymden och fortfarande säger att vi är en slump.
Då vet jag inte vad som får en människa att tro .

Mattias Linder sa...

Det är inte lätt att göra korta inlägg i denna fråga, ska försöka så gott det går. Har liksom du många gånger blickat ut mot stjärnhimlen och fyllts av förundran över det ofattbara och oförklarliga. Nu finns det ju i och för sig en hel del av universum som vetenskapen kan förstå och förklara. Till exempel hur stjärnor, planeter och galaxer uppstår och dör och uppstår igen. Vi vet också att universum fortfarande expanderar och tack vare det listat ut att eftersom universum expanderar så måste det också haft en början. Därav big bang teorin. Vad som finns bakom big bang går dock för närvarande utanför det mänskliga vetandet. Visst går det inte att säga emot den som säger att det kan finnas en skapare här som måste trycka på knappen, det är ju den enkla förklaringen när saker och ting verkar oförklarliga. En gång i tiden var ju till och med åskan oförklarlig och förklarades då med hjälp av gudar. Men att det skulle finnas en gud som skulle kunna läsa alla människors tankar och träda in i våra liv och döma, bestraffa och ge oss nåd, nej på det tåget får ni inte med mig. Moraliska kompasser kan vi ha med eller utan gud, det visar ju trots allt den mänskliga historien.

Mattias Linder sa...

PS. Förresten tycker jag du ska ta och fråga din dubbelpartner hur det gick i vår singeldrabbning. Han skulle kanske behövt hjälp av högre makter.