tisdag 11 januari 2011

643 dagar utan rampljus. Är elefanthonan dräktig?

Den femte april 2008 kl 21:10 (ca) drogs ridån igen för sista gången i revyn "En salig röra" på Röda Kvarn i Sävsjö. Det har nu förflutit 643 dagar sedan dess. 643 dagar. Det är ungefär lika länge som en elefanthona är dräktig. Jag finner genast en slående likhet med Sävsjörevyn. Ska det födas något stort krävs en lång dräktighetstid. Jag söker på elefanter i wikipedia och försöker hitta andra likheter med Sävsjörevyn.

"Elefanter är sociala och lever i flock" - Stämmer till hundra procent på revyensemblen

"Flocken styrs av honorna och tjurarna lever ensamma" - Hmm, blir knepigare att få ihop. Vi har förvisso alltid haft starka honor i ensemblen. Det närmaste ensam tjur jag kan tänka mig är Grisa-Frasse fast liknelsen med tjur är ju tveksam och han lever ju ihop med sin morsa.

"Elefanter har ett rikt känsloliv. De kan skratta, leka och gråta" - Klockrent!

"Elefantens föda består av gräs, löv, frukter och små grenar och kvistar" - Dålig liknelse. Pizza hade stämt bättre.

"När den sista uppsättningen tänder har slitits ut så svälter elefanten ihjäl" - Herregud! Har ingen aning om hur det står till med ensemblens tandstatus! Detta måste vara det första vi reder ut vid nästa årsmöte!

Jag kryssar ner Elefanter på wikipedia.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Elefanten tilldelas dessutom en helig eller guddomlig status inom många religioner .............

Mattias Linder sa...

Och även inom revyligionen...