söndag 16 januari 2011

Än så länge förstår inte datorer ironi

Som ni ser har jag fallit för kommersialismen och lagt upp google annonser (betalt per klick) i bloggen. Det är nämligen så fiffigt utformat, lovar google, att annonserna som läggs ut, automatiskt utformas av deras annonshanteringsprogram.
Annonserna i bloggen ska alltså spegla bloggens innehåll.

Det började bra då jag fick en skitsnygg bildannons om Jerry Seinfelds globengig i vår. Jag fick genast en upprymd känsla av att Jerry satte ett värde på att annonsera i just min blogg. Det visade sig dock ganska snart att googles annonshanteringsprogram inte förmår läsa mellan raderna, vilket jag naturligtvis borde ha förstått. Dagen efter jag publicerat inlägget om sverigedemokraterna var en annons från nättidningen "nationell idag" upplagd, vilket inte riktigt var den riktade annonsering jag hade tänkt mig.

Det går att spärra alla enskilda annonser men detta blir ett hästjobb eftersom det hela tiden dyker upp nya annonser med tveksamt innehåll. Men google utlovar naturligtvis en lösning på detta. Man kan spärra kategorier av annonser som man inte står för. Det är bara ett problem. Funktionen finns inte för svenska språket!

Nu väntar jag på att google ska godkänna min ansökan på funktionen "annonsgranskning". Denna funktion gör det möjligt för mig att godkänna annonserna innan de publiceras. Fast det finns ju förstås även en hake med detta. Om jag använder annonsgranskning kan detta ha en negativ inverkan på mina inkomster eftersom det minskar "annonsaktionerna" på min webbplats. Kanske ett mindre problem för mig då bloggen på 7 dagar genererat den "enorma" inkomsten 9 kr och 74 öre.

Google har naturligtvis förhållningsorder för annonsering. Det är inte tillåtet att klicka på egna annonser och inte heller uppmana andra att klicka. Eftersom googles annonsprogram inte förstår ironi och inte förmår läsa mellan raderna känner jag att det är bäst att förtydliga detta ordentligt. KLICKA INTE PÅ ANNONSERNA! ;-)

Inga kommentarer: