onsdag 12 januari 2011

Sverigedemokraterna i Sävsjö

Sverigedemokraterna i Sävsjö knep fyra mandat i valet i höstas. När namnen på de lokala företrädarna i kommunfullmäktige hade presenterats dröjde det inte länge innan smålandstidningen hade vaskat fram att en av de utsedda företrädarna hade ett fängelsestraff för våldsbrott i bagaget. Företrädaren har avtjänat sitt fängelsestraff men kvar står en skuld till brottsoffren på ett sexsiffrigt belopp som är registrerad hos kronofogden. Ärendet gick upp till SD på riksnivå som gav beskedet att personen i fråga måste lämna sina politiska uppdrag. Nu träder partikollegan Arne Årevall från Vrigstad in som den fd brottslingens försvarare och förklarar att några förändringar bland namnen "definitivt inte" är aktuella.
- Människor får inte behandlas på detta vis. Har man avtjänat sitt straff ska det vara klart, säger Årevall.
En till synes medmänsklig och human inställning från Årevalls sida kan tyckas. Frågan är om han inte bör byta parti, lyssna själv på SD:s hemsida vad partiledare Åkesson har för inställning i kriminalpolitiken. Kan ju vara en förklaring till varför Årevall just nu är på kollisonskurs med sitt parti.
Det finns ändå något positivt i detta. Det visar att i mänskliga möten uppstår något som ändrar inställning till människor som man annars haft en fördomsfull uppfattning om. Jag har ju förstås ingen aning om att det är så i det här fallet men visst kan man ana något hos Årevall. Jag har själv träffat Årevall när han anlitade mig som vårtalare till Vrigstad hembygdsförenings valborgsmässofirande och jag uppfattade honom som en väldigt sympatisk person. Jag blev minst sagt förvånad när jag såg att han skulle företräda SD i kommunfullmäktige. Ännu mer förvånad blev jag när kommunalrådet från KD som ju företräder ett parti som ska ha en kristen grundsyn, med kärlek och förlåtelse som ledord, gick ut och fördömde SD-företrädarens kandidatur. Det kanske även är dags för kommunalrådet att byta parti?

Inga kommentarer: