fredag 14 januari 2011

Bojkotta sms-fräckisar och rädda innebandyn!

Har ni tänkt på att muntligt berättade historier numera är ytterst sällsynt. I över 20 år har jag varit med i Sävsjös ballaste motionsgäng i innebandy, "P-nissarna". Så kallade vi oss när vi deltog i Sävsjö IBK:s korpturnering. En turnering som sedan flera år är nedlagd eftersom det till slut inte gick att få tag i några domare, ni kan säkert själva räkna ut varför. Men tränar gör vi alltjämt varje tisdag.
Ett stående inslag varje vecka har varit historieberättandet och det ska väl tilläggas att humorn inte alltid tillhör den mest rumsrena.

När sms humorn gjorde entré fann jag till en början detta som ett lyft för historieberättandet. Helt plötsligt dök det upp nya historier från alla håll, utbudet var enormt. Tyvärr måste jag i denna stund, med visst vemod, konstatera att muntligt historieberättande numera lyser med sin frånvaro och att sms humorn helt och hållet tagit över.

Det brukar börja med att någon frågar typ:
-"Har ni sett sms:et om killen som fick stånd i grönsaksdisken?"
-"Nä", kanske hälften av gänget svarar och så tar vederbörande upp sin telefon och läser upp historien för oss andra.
Ibland går det inte ens så långt att det blir uppläst helt enkelt för att det är för jobbigt.
-"Jag skickar den till er", kan det låta.
Numera är det ju mycket animationer som skickas och ska man förmedla det på innebandyn måste alla stå i en ring runt mobilen för att försöka hänga med i det som händer på skärmen. Ofta brukar visningen sluta med att ungefär hälften säger:
-"Den där har jag redan sett"

Det är någonting vi har gått miste om här. En historia behöver faktiskt inte vara särskilt bra för att den ska bli rolig. En person som är skapligt bra på muntligt berättande kan få den mest poänglösa historien att bli rolig. Det handlar om timimg, mimik, tonläge och glimten i ögat. Hur ska sms humor någonsin kunna uppväga det? Jag vill inte framstå som en bakåtsträvare men om vi inte tar oss i kragen så kommer vi snart att ha lämnat över all muntlig komik till professionella stå upp komiker. Jag ser ett skräckscenario framför mig där vi sitter och visar sms animationer och roliga youtube klipp för varandra och ingen skrattar för att alla redan har sett dem tusen gånger.

Konspiratoriskt lagd som jag är misstänker jag att det är pengar och girighet som ligger bakom det hela. Det måste vara så att varje telefonbolag har anställda som sitter och konstruerar animationer som sedan kan spridas som en löpeld genom mobilvärlden och generera inkomster. Penningstinna direktörer har lagt beslag på vårt gemytliga historieberättande på tisdagkvällarna. Man kan inte ens dra en fräckis utan att nån ska tjäna pengar på det. Det är för jävligt!

Om det är nån som undrar förresten.
Jodå, ibland hinner vi med att spela lite innebandy också.

2 kommentarer:

Skogsviola sa...

Såsom varande en person, som faktiskt skrivit en akademisk uppsats om muntlig berättartradition, håller jag fullständigt med om att sms-vitsar inte kan hålla kvalitet i detta sammanhang. Jag stöder din idé att återupprätta den gamla omklädningsrumstraditionen (långt ord!) Det är just i sådana soociala sammanhang som muntlig tradition kan leva vidare!

Mattias Linder sa...

Jo, men man jobbar helt klart i uppförsbacke.