måndag 8 september 2008

Ner med medeltiden!

Medeltiden är tydligen inne. Till och med i vår kommun har vi våra egna medeltidsdagar. Förlagda till medeltidskyrkan i Hjärtlanda. Det är något med medeltiden som fascinerar. Vad? Kristendomens utbredning som i förlängningen ledde till inkvisition, häxprocesser och korståg? Svält, digerdöd och krig? Kyrkans totala monopol över kunskap?

Nej, nu tycker jag det är dags att lägga denna mörka tid bakom oss. Låt oss nästa år ordna renässansdagar i Hjärtlanda!
Renässans betyder återfödelse och syftar i det här fallet inte på Messias återkomst utan på återfödelse av kunskap, upplysning, konst, litteratur och vetenskap.

Visst känns det helt okej att så många hyser ett genuint intresse för historia men just nu känner jag mig mätt på medeltiden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med till fullo. Medeltiden var "the dark age" med allt vad det innebär. Jag skulle verkligen inte vilja leva då. Jag förstår inte fascinationen, för kläderna är inte mkt att hurra för. Säckväv, säckväv, säckväv och skor av läder som tar veckor att sy och som inte går att använda regniga dagar och då som ni förstår skulle man inte få mycket dagsljus i detta land.

Mattias Linder sa...

Bra att ha någon som håller med mig. Då ses vi på renässansdagarna nästa år då?

Långa Skuggan sa...

Fast om du går och ser den nya medeltidsfilmen om Arn så får du se din medeltidskusin i säckväv MINST 3x3 sekunder. Det kan väl vara nåt?

Mattias Linder sa...

Just det ja. Tänkte inte på att jag har en kusin som är filmstjärna. Hoppas han inte tar min medeltidskritik personligt. Undrar vad renässansen skulle betyda för honom. En ny frisyr kanske?

Sara sa...

Håller också med dig käre broder. Under medeltiden hände inte ett skvatt, därav namnet antar jag, en mellantid. Jag har aldrig förstått denna fascination över denna dötrista tid. Läste en avhandling för ett par år sedan om detta fenomen, om medeltidsveckan i Visby bland annat och om folkligt historieskapande. Efter det blev jag ännu mindre klokare på varför man vill klä ut sig i säckväv.

Mattias Linder sa...

Du ser. Vi blir fler och fler. Snart är vi en folkrörelse.