tisdag 16 september 2008

Sävsjö en plantskola!

Ni som inte är från Sävsjö kanske undrar vad som sätter oss på kartan, det kan ju faktiskt finnas läsare på andra sidan jordklotet som måste få sådan information. Kommunledningen lyfter gärna fram saker som Sävsjös trädgård, upplevelsesektorn, näringslivet etc och så givetvis vår världssopran Susanne Rydén. Och det var hit jag ville komma. Sävsjö har nämligen blivit något av en kulturell plantskola. Susanne Rydén har det skrivits en hel del om och i år blev hon dessutom utnämnd till "Årets smålänning". Just nu är det dock Sävsjösonen Jens Sjögren som är i ropet. På Tv 6 kan du se honom som en av labbråttorna i Henrik Shyfferts expriment "Stor i Japan". Jens och hans kompis Sebastian framställs som två misslyckade allkonstnärer som ska testa teorin om "att hur dåligt din karriär i Sverige än går så kan du alltid bli stor i Japan". Detta är ju något som det har talats om rätt många år. Träffade själv på "artistkolleger" på den tiden jag själv försökte mig på att bli rockstjärna som på allvar påstod att de hade sålt en jävla massa singlar i Japan. Att framställa Jens som misslyckad fungerar säkert som TV-idé men det stämmer inte överens med verkligheten. I själva verket har han lyckats rätt bra som reklamfilmsregissör. Jag känner inte Jens personligen men minns mycket väl att vi var grannar i replokalen "Hålan" i Sävsjö. Funderar nu på om jag kan lansera att jag var granne till Jens i replokalen i syfte att själv bli känd. Idén bygger ju delvis på att man ska hänga med andra kändisar för att lansera sig själv. Tänk, vi kanske kunde sätta upp nästa lokalrevy i Japan! Har faktiskt spelat japan i en revy så steget kanske inte är så långt som man kan tro. Vill du se Jens i premiärprogrammet kan du klicka här:

http://www.tv6.se/storijapan

En annan uppstickare från Sävsjö är stå upp komikern Hans-Åke Andersson. Bildelsförsäljaren (rätta mig om jag har fel) som anmälde sig till en teaterkurs och numera ståuppar på Norra Brunn i Stockholm. Skämtar mycket om hur det är att växa upp och bo i vårat landskap. Dessutom en mycket duktig imitatör. I detta klipp förstår du vad jag menar:

http://www.youtube.com/watch?v=HECRXbGM7tU

Nu måste man ju givetvis ställa sig frågan; Vad är det som gör Sävsjö till en kulturell plantskola?
Har svårt att tänka mig att det är kulturpolitiken i Sävsjö som ligger bakom detta fenomen.
Jag får nog fundera lite till på detta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bara för att Susanne, Jens och Hans-Åke "kommit nå'n vart", ska du inte förringa det du och Scensation gör. Är inte det kultur, så vet inte jag.../Anneli

Mattias Linder sa...

Hej Anneli! Kul att du tittade in.
Som sagt. Det gäller att hänga med andra kändisar för att framhäva oss själva.